Stoelyoga

Wat is stoelyoga.

Tijdens een stoelyogales beoefenen we een complete yogales waarbij alle oefeningen plaatsvinden op de stoel. Dit maakt stoelyoga toegankelijk voor iedereen! Een les bestaat uit verschillende asana’s, pranayama en een korte ontspanningsoefening of meditatie.

Asana’s zijn yogahoudingen die je op een rustige, bewuste manier aanneemt. Door te voelen wat er gebeurt tijdens en na de asana kom je steeds meer in contact met je lichaam. Je voelt wat er gebeurt in je lijf, leert grenzen herkennen en selectief spieren aan te spannen en te ontspannen.

Pranayama betekent adembeheersing. Tijdens een asana ben je bewust bezig met je ademhaling, maar we zullen ook regelmatig ademhalingsoefeningen doen. Je ademhaling gaat steeds dieper worden.  waardoor je lichaam meer zuurstof opneemt en je zenuwstelsel tot rust brengt.

Iedere les sluiten we af met een ontspanningsoefening of mediatie. Wist je dat sommige deelnemers zelfs op de stoel bijna in slaap vallen? 😉

 

Stoelyoga klinkt een beetje suf.. doe je dan wel iets?

Tijdens een stoelyogales werken we net als in de reguliere lessen voornamelijk aan de houdingsspieren. Dit zijn de dieperliggende spieren in je buik en rug. Deze spieren zorgen ervoor dat je rechtop kan zitten en kunt staan . Vaak worden deze spieren met de jaren minder sterk en nemen de zogenoemde bewegingsspieren dit over, met soms nek- en rugklachten tot gevolg. Souplesse in de wervelkolom is daarbij essentieel. Ook de arm- en been spieren worden geactiveerd.

 

Moet ik daar dan oud voor zijn?

Stoelyoga is een actieve yogales en doordat alle oefeningen op de stoel plaatsvinden is de les voor iedereen toegankelijk. De lessen worden bijgewoond door een zeer diverse doelgroep: van een actieve 50’er tot mensen mensen op zeer hoge leeftijd in een rolstoel. Maar stoelyoga is ook erg geschikt voor bedrijven en scholen. Je hoeft geen speciale kleding aan en je kan de oefeningen ook eenvoudig toepassen tijdens het werk of de studie.

 

Waarom is stoelyoga dan zo goed voor mij?

Tijdens een yogales werk je niet alleen aan kracht en souplesse van je spieren, het doet veel meer met je lichaam! Je gewrichten en de wervelkolom worden soepeler maar ook de doorbloeding wordt bevordert, de spijsvertering en de verwerking van afvalstoffen wordt geactiveerd en je zenuwstelsel komt tot rust.. En het belangrijkste, ook op de stoel kom je tot een diepe ontspanning. Niet alleen lichamelijk, ook de geestelijk rust ervaar je nog lange tijd na de les.

 

Locaties: Menaldum en  Bilgaard (Leeuwarden).

Wil je eens een les proberen?

Voel je welkom om vrijblijvend een les mee te doen. Neem gerust contact op via aan@allinevandermeulen.nl. 

Vitaliteit

De asana's en ademhalingsoefeningen werken in op alle spieren en gewrichten, maar met name op de verwelkom en je houdingspieren. Daardoor blijft je lichaam sterker, rechter en soepeler. Hierdoor kan de adem gemakkelijker stromen en je spijsvertering goed verlopen. Yoga is al vanaf oudsher dé remedie tot verjonging!

Ontspanning

Door bewust bezig te zijn met je lichaam en je adem, komen je gedachten tot rust. Je voelt waar in je lichaam spanning vast zit en dit door oefening ook weer los te laten. Na een yogales voel je rustig en heerlijk ontspannen. Het kan best zijn dat je zelfs beter gaat slapen!

Bewustzijn

Ons leven is zo gericht op de buitenwereld, dat je soms nauwelijks nog nog in contact bent met jezelf. De asana's nodigen je uit goed te luisteren naar de signalen van je lichaam. Je mag voelen wat er in je lichaam gebeurt en welke emoties, gevoelens en gedachten daar bij komen kijken. De aandacht is bij jezelf.